Tipy na zdravou svačinku na cesty

Léto je ideální doba na to, vyrazit s rodinou na cesty. Ovšem na dlouhé cestě autem vás nemine situace, kdy vašeho potomka začne honit mlsná, nebo dostane záchvat hladu. Přestože máme okamžitě po ruce snadné a pohodlné řešení v podobě balíčku M&M nebo plechovky energetického nápoje, dětem jimi jenom nacpeme bříška prázdnými kaloriemi, které nejsou k ničemu. A tak plánujte s rozvahou a sbalte si do tašky raději zdravé dobroty, které si připravíte předem a které děti „za pochodu" zasytí a zároveň potěší jejich chuťové pohárky. Tady je několik tipů na zdravé svačinky, které během cesty udrží dětskou hladovku na uzdě:

Ořechy: Sbalte si na cestu do vzduchotěsných sáčků nebo krabiček různé druhy ořechů jako lískové oříšky, vlašské ořechy, pistácie, nebo pekanové ořechy. Dětem dodáte bílkoviny, zdravé tuky a vlákninu. Nedávejte jim ale víc než 20 oříšků denně, aby se ze svačinky nestala kalorická bomba.

Ovoce: Zahoďte sladkosti a uspokojte chutě na sladké přirozenou sladkostí ovoce. Praktické na cestu bude třeba hroznové víno nebo různé bobule, nebo nakrájejte větší ovoce na menší kousky, které se dají dobře vzít rukou. Nezapomeňte je ale dát do uzavíratelné tepelně izolující nádoby, aby ovoce zůstalo vychlazené a osvěžující. Můžete také vyrobit sušené ovocné plátky („fruit leathers"), které budou dětem více připomínat skutečné sladkosti.

Zelenina: Stejně jako ovoce je i nakrájená zelenina výbornou zdravou svačinkou na cesty s dětmi. Že váš potomek syrovou zeleninu zrovna nemusí? Opečte listovou zeleninu nebo plátky sladkých brambor a udělejte z nich křupavé chipsy, které dětem nabídnete s jablečnou omáčkou, arašídovou pomazánkou nebo orientálním hummusem. Věřte, že zapomenou na přesolené chipsy z obchodu!

Studentská směs: To je pochoutka, která děti nikdy neomrzí! Ale neudělejte tu chybu, že jim sbalíte přeslazenou studentskou směs z obchodu. Místo toho smíchejte oříšky, semínka, cereálie a sušené ovoce a domácí směs si uložte do vzduchotěsných krabiček jako svačinku na cestu. A klidně si dovolte jeden malý hřích a přihoďte pás kousků čokolády.

Müsli tyčinky: Müsli tyčinky jsou ideální na cestu a je to další příjemný způsob, kterým do dětí dostanete cereálie a semena. I když si můžete müsli tyčinky na cestu koupit, doma vyrobené mají pár předností, především jsou příležitostí použít ty nejzdravější ingredience. Když je upečete s našlehaným vejcem, dobře se spojí a snadno je potom nakrájíte na kousky, které děti dobře vezmou do ruky. Potom už stačí jen sbalit je do vzduchotěsné krabičky a hurá na cestu.

Jogurt: Jogurt v dobře těsnících kelímcích nebo tubičkách je lahodným základem pro čerstvé ovoce, cereálie, studentskou směs, nebo drcené müsli tyčinky. Nakyslá chuť děti osvěží a zchladí a obsažená probiotika je ochrání před infekcemi, hlavně před průjmem, který bývá často na cestách nevítaným průvodcem.

Pečené dobroty: Nic děti tak nepotěší, jako zakousnout se cestou, když auto pádí za dobrodružstvím a čerstvý vítr se jim prohání ve vlasech, do koláčku nebo domácí sušenky. Rozhodně do nich ale přidejte zdravé ingredience jako kokosovou nebo rýžovou moučku, med, ořechy, sušené ovoce, nebo třeba i nasekanou zeleninu.

Sendviče a wrapy: Sendvič nebo kousek plněného pita chleba s libovým masem, syrovou zeleninou a orientálním hummusem patří k těm několika málo dobrotám, které jsou zdravé a přitom pro děti atraktivní.

Přestože na cesty vozíme zdravé dobroty, dopřejeme dětem i zastávku u fastfoodu s nějakým tím hamburgerem a hranolky. Nakonec si přece zaslouží odměnu za to, že poslušně a disciplinovaně baští zdravé jídlo.

m.

Vytisknout