Hlavní důvody, proč jíst kapustu

Kapusta je zelenina, která patří do stejné skupiny jako zelí a je známá jako královna mezi zeleninami v kuchyni. Existuje spousta druhů. Listy může mít kapusta zelené nebo fialové, hladké nebo zvlněné. I když je kapusta populární po celém světě, u nás doma (v České republice) příliš běžná není. Před pár měsíci byl problém sehnat ji v obchodech, ale nakonec se mi to přece jen podařilo. Už dlouhou dobu jsem měla v plánu zařadit kapustu aspoň jednou denně do jídelníčku. Teď ji nakonec dávám dětem k snídani jako smoothie , nebo jim dělám jejich oblíbený kadeřávkový salát. Když jsem hledala kapustu v obchodech, lidé se mě často ptali, jak ji připravuji. Proto bych se s vámi chtěla podělit o předpis a pár předností této zeleniny, které vás třeba přesvědčí, abyste ji začali jíst.

Přednosti kapusty

Kapusta patří k nejvýživnějším druhům tuhé zeleniny a rozhodně stojí za to, dovědět se o ní víc.

Kapusta je vydatným zdrojem vitaminu K

Vitamin K je nezbytná živina pro celou řadu tělesných funkcí – například pro zdraví kostí nebo pro správnou srážlivost krve. Právě kapusta je bohatá na vitamin K, který pomáhá chránit organismus proti rakovině. Může pomoci i lidem trpícím Alzheimerovou chorobou.

Detoxikace a snížení váhy

Kapusta obsahuje vlákninu a síru, která napomáhá trávení a je důležitá pro zdravá játra. Vitamin C obsažený v kapustě napomáhá hydrataci vašeho těla a zvyšuje intenzitu metabolismu. Další předností kapusty je její význam pro snižování hladiny cholesterolu v těle.

Posiluje imunitní systém

Kapusta je bohatá na živiny, které posilují imunitní systém a působí proti bakteriím a virům.  Kromě toho obsahuje kapusta více železa než hovězí maso, a proto je jeho dobrým zdrojem pro vegany a vegetariány. Je účinnou pomocí pro lidi trpící anemií.

Pro zdravější vlasy, kůži a nehty

Dokonalé vyvážení mastných kyselin omega-3 a omega-6 se postará o to, aby vaše tělo bylo silné, zdravé a krásné uvnitř. Hlavní živiny obsažené v kapustě chrání zdraví vaší pokožky a vedou k jejímu viditelnému zlepšení. 

Protizánětlivé

Mastné kyseliny omega-3 obsažené v kapustě pomáhají v boji proti artritidě, autoimunitním poruchám a astmatu. Vitamin C pomáhá ulevit ztuhlým kloubům.

 

A tady je předpis na můj oblíbený Kadeřávkový salát

 

Suroviny

Salát

  •  1 svazek kadeřavé kapusty, nadrobno nasekané
  •  1 šálek piniových nebo vlašských oříšků (nemusí být opražené)
  •  1 šálek jemně strouhaného parmezánu
  • sůl a pepř podle chuti     

Dressing

  • šťáva z 1 citron

  • ½ šálku olivového oleje

Postup

  • Kadeřávek omyjte a osušte. Odstraňte košťál. Nakrájejte kapustu na proužky tak, že stočíte listy do ruličky a tu pokrájíte na tenké plátky. Znovu pokrájejte v jiném směru, až získáte hrst nadrobno nasekaných zelených kousků.

  • V malé sklenici smíchejte citronovou šťávu s olivovým olejem. Sklenici zavřete víčkem a důkladně protřepejte.

  • Přidejte piniové oříšky a sýr a dobře promíchejte s nasekanou kapustou.  Zalijte dressingem a znovu dobře promíchejte.Osolte a opepřete podle potřeby.

Dobré a zdravé chutnání a doufám, že zařadíte do jídelníčku kapustu častěji. 

Marianna

Vytisknout